Wat kost het om een bedrijf te starten?

Handig natuurlijk, om te weten welke financieringen er mogelijk zijn voor starters. Maar hoeveel kost het om een bedrijf te starten? Er zijn ondernemers gestart met alleen een laptop, dus het is mogelijk om met weinig middelen te starten. Alleen volledig kosteloos starten dat kan helaas niet. Denk bijvoorbeeld aan uw telefoonlijn of het laten maken van een website. Met dit artikel willen we u graag meer inzicht geven in de financiën bij het starten van een bedrijf.

Inschrijven bij de KvK

Nadat u uw ondernemingsplan heeft geschreven en nog wat randzaken heeft geregeld is het tijd om de inschrijving bij de Kamer van Koophandel vast te leggen. Er zijn periodes geweest dat het inschrijven bij de KvK gratis was, anders kost het een gemiddeld een paar tientjes voor een inschrijving.

Dit geldt anders wanneer u een B.V. of stichting wilt opstarten. In dat geval kan dit alleen via een notaris, die uiteraard betaald dient te worden. Dit kan een fors bedrag zijn voor startende ondernemingen, dit kan oplopen tot twaalfhonderd euro.

De kosten van een werkplek

Het meest voordelige is natuurlijk om vanuit huis te werken. Alleen wanneer uw bedrijf groter groeit is het vaak wenselijk om personeel aan te nemen of een mooie ruimte te hebben om klanten te ontvangen. In dat geval is bedrijfsruimte noodzakelijk en brengt dit ook de nodige kosten met zich mee.

De kosten die u maakt voor het huren van een bedrijfsruimte zijn – onder bepaalde voorwaarden – wel aftrekbaar van uw winst. Dit geldt ook voor de kosten van energie, schoonmaakdiensten, verzekeringen en inrichtingen.

Hoe werkt het subsidieproces van Subsidie Netwerk?

Wij hebben intussen al veel ondernemers en bedrijven mogen helpen bij het vinden van subsidiemogelijkheden en een belangrijke rol bij het aanvraagtraject mogen spelen. Omdat subsidies en financiële stimuleringsregelingen nog steeds een “vaag” gebied zijn voor veel ondernemers beschrijven wij hier hoe ons subsidieproces eruit ziet en wat we precies voor u doen.

De stappen van het subsidieproces

Bij het onderzoeken naar subsidiemogelijkheden, met als doel om zoveel subsidie of financieel voordeel voor u te verwerven, krijgen we te maken met een aantal formele regels en procedures. Hier moeten ook wij ons aan houden, om er voor te zorgen dat alles op een correcte wijze gebeurt en u niet voor verrassingen achteraf komt te staan. In zes effectieve stappen doorlopen we het subsidieproces.

  1. Het identificeren van bedrijfsactiviteiten, projecten en investeringen:

Tijdens een (telefonisch) gesprek bespreken we door middel van een vragenlijst de situatie binnen uw bedrijf. Hierin komen verschillende aspecten aan bod en kunnen we al een ruwe inschatting maken van de mogelijkheden en voordelen.

  1. Onderzoek naar de subsidiemogelijkheden:

De subsidieadviseur gaat aan de hand van de antwoorden die u heeft gegeven, aan de slag. De adviseur weet namelijk precies waar hij het moet zoeken en of dit op regionaal, provinciaal of zelfs Europees niveau is. Het onderzoek neemt gemiddeld vier weken in beslag. De uitslag wordt in een rapport gebundeld en per post naar u gestuurd.

  1. Bespreking van de subsidiemogelijkheden:

Dit is een optionele stap. U bepaalt namelijk zelf of u het rapport met één van onze adviseurs wilt bespreken en de aanvragen door ons wilt laten uitvoeren.

  1. Voldoen aan relevante subsidie vereisten:

Wij proberen tijdens het onderzoek al zoveel mogelijk rekening te houden met de eisen die bepaalde regelingen aan bedrijven stellen. Door de diversiteit kan dit soms lastig zijn. Daarom willen we dit zoveel mogelijk samen met u vaststellen wanneer wij het subsidieaanvraagtraject gaan uitvoeren. Ons doel is dat de subsidie of het financiële voordeel daadwerkelijk aan u wordt toegekend.

  1. Het opstellen en indienen van de subsidieaanvraag:

Zoals we net al stelden, bent u vrij om te kiezen of u zelf de subsidieaanvraag regelt of dit door ons laat doen. Wanneer wij het aanvraagtraject uit handen nemen, zitten hier formele regels en procedures aan verbonden. Deze dienen strikt gevolgd te worden omdat dit anders negatieve gevolgen kan hebben voor de uitkering. Hierbij kan het zijn dat wij bepaalde informatie, formulieren of een handtekening van u nodig hebben.

  1. Ontvangst subsidie beschikking en afwikkeling:

Na het verzamelen, invullen en lezen van alle formaliteiten, formulieren en procedures, is het wachten op een akkoord van de subsidieverstrekker. Per regeling verschilt wie de verstrekker is. De subsidieverstrekker bepaalt vervolgens of een subsidie of een financiële regeling wordt toegekend. Zowel u als wij worden hiervan op de hoogte gebracht zodat we u ook correct kunnen helpen bij de afwikkeling ervan.

Laat Subsidie Netwerk ook uw bedrijf helpen!

Bent u na het lezen van dit artikel ook benieuwd welke kansen en mogelijkheden er voor u zijn op het gebied van subsidies, kredieten en financiële voordelen? Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op en wij helpen u graag verder.

Waarom een goede subsidie adviseur belangrijk is

Als u ons vorig artikel heeft gelezen waarin de vijf meest voorkomende misverstanden over subsidies worden besproken, dan weet u eigenlijk al waarom een goede subsidie adviseur belangrijk is. U bent druk bezig met het aansturen van uw medewerkers, nieuwe klanten binnen halen en houden, de administratie. Oftewel, u bent bezig met ondernemen. Geen tijd dan om urenlang ellenlange overheidsdocumenten uit te pluizen, uit zoeken wat ze nu precies bedoelen met alle afkortingen en vreemde termen, alle aanvraagformulieren bij elkaar zoeken en invullen. Het kost een hoop tijd als iemand er niet thuis in is. Gelukkig zijn onze specialisten dat wel en kunnen we het volledige proces – van subsidie onderzoek tot aanvragen – voor u uit handen nemen.

Hoe maakt u een goede keuze?

Er zijn subsidiebureau’s die alleen gespecialiseerd zijn in één of een klein groepje subsidie regelingen. Zij helpen bijvoorbeeld alleen bedrijven in de agrarische sector met de aangesloten subsidies. Of ze helpen alleen grote bedrijven met nieuwe innovatieve projecten waarbij de WBSO komt kijken. SubsidieNetwerk heeft het groter aangepakt en kan door haar ervaring en efficiënte werkwijze het juist veel breder aanpakken. Zo kijken wij niet alleen naar subsidies voor personeel, opleidingen of (online) marketing. Nee, wij kijken alles na waarin u heeft aangegeven behoefte aan te hebben. Daarbij kijken we ook nog eens op regionaal, provinciaal, landelijk en Europees niveau. Heeft u meerdere subsidie bureau’s op het oog? Vraag een vrijblijvend (persoonlijk) gesprek en vertrouw op uw gevoel.

Tips voor het kiezen van een subsidie adviseur

  • De meeste subsidiebureau’s werken op basis van no cure, no pay of een vast (uur)tarief. Meestal ontvangt het bureau ook nog een commissie over het subsidie bedrag. Spreek van tevoren goed af wat de betaalafspraken zijn en wanneer de factuur betaald moet worden. Soms dient de commissie factuur betaald te worden als het subsidie bedrag toegekend is en niet als u het ontvangen heeft. Voorkom verrassingen en spreek dit goed af.
  • Let op hoe het zit na de afloop van de opdracht. Heeft u bijvoorbeeld nog recht op service? Of bent u hen nog een vergoeding verschuldigd als u zonder het bureau subsidies aanvraagt? Lees daarom altijd de algemene voorwaarden. Controleer of u niet aan een wurgcontract vast zit waar u moeilijk vanaf komt.
  • Of u nu een subsidiebureau inschakelt of juist niet, u blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de aanvraag. Spreek daarom alles goed door met de subsidie adviseur die uw aanvraag indient. Als blijkt dat een subsidiebureau haar werk niet goed doet, uw aanvraag verkeerd indient kan het zijn dat u de subsidies niet krijgt, dient terug te betalen of zelfs een boete krijgt.
  • Vertrouw op uw gevoel, wanneer een bedrijf open, transparant en duidelijk is over de werkwijze, hoe zij te werk gaan en wat zij voor u kunnen doen, dan is het vaak een goede keuze om voor dit bedrijf te gaan.

Eén van de belangrijkste redenen voor ondernemers om een goede subsidie adviseur in te schakelen is toch wel tijd en kennis. Ondernemers hebben naast hun eigen werkzaamheden niet nog de tijd om alles uit te zoeken, te begrijpen en aan te vragen. Vaak ook omdat de regelingen door de overheid nogal eens onduidelijk kunnen overkomen, adviseurs met een subsidie achtergrond weten hier gelukkig wel raad mee.

Subsidies voor startende ondernemers

pieces-of-the-puzzle

Niet alleen al reeds gevestigde bedrijven kunnen aanspraak maken op subsidies en financiële stimuleringsregelingen, er zijn ook genoeg subsidies voor startende ondernemers. Als startende ben je -zeker het eerste jaar- vooral bezig om te investeren in je bedrijf. Je wilt uiteraard groeien, je dient naamsbekendheid op te bouwen, wellicht materiaal aanschaffen of kosten maken voor een werkplek. De overheid stimuleert dit graag door startende ondernemers de mogelijkheid te bieden gebruik te maken van de financiële voordelen die er zijn.

Starten vanuit de bijstand

Wanneer u in de bijstand zit en graag een eigen onderneming wilt opstarten dan liggen hier een aantal kansen.U krijgt doorgaans een jaar de tijd om u uw bedrijf voor te bereiden en levensvatbaar te maken. Tijdens dit jaar behoud u gewoon uw bijstandsuitkering. Ook dit wordt door de overheid als subsidies voor startende ondernemers gezien.Voor de kosten die gemaakt worden dit jaar, kunt u een renteloze lening afsluiten. Na dit jaar is het de bedoeling dat u als zelfstandige aan de slag kan. De bijstandsuitkering wordt dan stop gezet omdat u dan niet meer beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.

Starten vanuit een WW-uitkering

Ook vanuit een WW-uitkering kan er een eigen bedrijf gestart worden. Wanneer u in de WW raakt door het verliezen van uw baan is het mogelijk om tijdens de WW uw eigen bedrijf verder op te zetten. Dit geldt alleen wanneer u al voor de WW gestart was met uw bedrijf. In dit geval worden de uren die u als zelfstandig ondernemer maakt, afgetrokken van de uren die door het UWV worden uitbetaald. Voor de overige uren dient u nog steeds te solliciteren.

Wanneer u nog niet als ondernemer werkte voor de WW-uitkering, is het ook mogelijk hiermee te beginnen wanneer u terecht komt in de uitkering. U krijgt dan 26 weken lang 29% minder uitkering uitbetaald, maar hoeft daarentegen niet te solliciteren. Hiervoor moet uw coach bij het UWV wel toestemming geven.

Microfinanciering

Subsidies voor startende ondernemers zijn er ook in de vorm van microkredieten. Eerder verscheen er al een artikel online met daarin verschillende opties om kredieten aan te vragen als (kleine) ondernemers. Het artikel is hier te lezen.

Startersaftrek

De startersaftrek is bij de meeste beginnende ondernemers wel bekend, gelukkig, want het is ook één van de belangrijkste. De startersaftrek is een verhoging op de zelfstandigenaftrek en is een financieel voordeel voor startende. In de eerste vijf jaar mogen zij drie keer een extra bedrag van hun winst aftrekken.

Er zijn nog meer subsidies voor startende ondernemers aanwezig, voor verschillende branches en provincies. Wilt u ook graag een eigen onderneming starten en meer informatie over de financiële voordelen die er voor u zijn? Wij zoeken het graag voor u uit, neem vandaag nog contact met ons op.

1 2